ABChus opplever vekst og investerer i elementfabrikk i Litauen

image

Norske Viken Element som leverer elementer til ferdighusprodusenten ABChus kjøper den norskeide elementfabrikken Econdo Production i Litauen. ABChus opplever vekst, og avtalen kompletterer konsernets leveranser og sikrer nødvendig produksjonskapasitet i årene som kommer.

Viken Element og ABChus har tidligere produsert elementer til sine ferdighus i Russland. Disse leveransene er imidlertid stanset som en konsekvens av krigen i Ukraina, og elementproduksjonen flyttes nå til egen fabrikk i Litauen.
─ I perioder med produksjonsstans hos våre faste leverandører har Econdo også tidligere levert til oss. Vi opplever at de har en bransjeledende høy standard, noe som også bekreftes av at de var den første fabrikken i Baltikum som ble sertifisert av SINTEF, sier administrerende direktør i ABChus, Dagfinn Lindberg.

ABChus opplever vekst i et marked som preges av usikkerhet og nedgang. Selskapet har ambisjoner om videre vekst og økte markedsandeler, og leveransesikkerhet er en viktig faktor i denne strategien. Fabrikken har potensial til å omsette for opptil 140 millioner årlig, som er betydelig høyere enn i dag.
─ Kjøpet av Econdo gir konsernet en produksjon av svært høy kvalitet, god produksjonskapasitet og trygge leveranser til kundene våre. ABChus vil alene dekke rundt 50% av produksjonskapasiteten, og strategien er at fabrikken også skal produsere for andre aktører på markedet, sier Lindberg.

Det er norske Rebelijo AS som i de senere år har vært hovedeier av fabrikken i Litauen. Rebelijo er et familieeid selskap eid av Reidar Langmo, som også har vært administrerende direktør i Econdo Production. Han tror de nye eierne vil bidra til videre vekst for selskapet.
─ Det er utelukkende positivt for selskapet å få inn en eier som ABChus på dette tidspunktet. De er en svært kompetent industriell eier, med alle forutsetninger for å kunne ytterligere effektivisere og videreutvikle virksomheten, sier Langmo.

ABChus er en norsk bolighusleverandør, som siden oppstarten i 2000 har levert mer enn 3800 boliger til det norske markedet. Selskapet har hovedkontor i Ski i Viken, omsetter årlig for mer enn 500 millioner kroner, og sysselsetter rundt 300 mennesker i produksjon av sine boliger. Selskapet leverer årlig rundt 300 ferdighus, fra Agder i sør til Trøndelag i nord.

Econdo Production ble etablert og startet produksjon av bygningselementer i 2007. Selskapet holder til i Gargždai i Litauen, ca 20km øst for Klaipeda. Selskapets produserer bygningselementer til hus, hytter og ulike næringsbygg. elementer til prefabrikkerte hus og ferieboliger. Selskapet, som i dag  sysselsetter rundt 40 ansatte, er kjent for sin høye kvalitet og evne til å produsere elementer for kompliserte bygninger.

For mer informasjon, vennligst kontakt: For mer informasjon, vennligst kontakt:
Dagfinn Lindberg, adm dir i ABChus AS
Epost:
dagfinn.lindberg@abchus.no eller tlf. 990 91 212

Populære tema

Bygge husHytteMest lest
Huskatalogen 2022_2023

Bygge FERDIGHUS? Våre ferdighus er nøkkelferdig og du kan flytte rett inn!

Boligdrømmen. Smak på ordet og la tankene fly fra rom til rom.

I vår NYE HUSKATALOG kan du se mange unike hjem til fast pris. Huskatalogen er i trykken nå, så vær tidlig ute. Last den ned digitalt i dag!